Milyen kritériumokat támasztunk a mindfulness-tanárokkal szemben?

A mindfulness-tanárok kritériumrendszere

A mindfulness egy erőteljesen terjedő trend Magyarországon is. Ez örvendetes, ezzel együtt azonban a jelenség vadhajtásai is kezdenek mutatkozni. A legfontosabb probléma, amelybe a mindfulness iránt érdeklődő laikus belefuthat az, hogy olyan személyek is kínálnak mindfulness-tanfolyamokat, akik nem rendelkeznek megfelelő képzettséggel és tapasztalattal.

Miért fontos a képzett mindfulness-tanár?

A mindfulness-t oktató tanfolyamok nem feltétlenül terápiás vagy konzultációs csoportok, ettől függetlenül azonban komoly önismereti munkával, belső átalakulással, személyes kihívással járhatnak.

Ezért – megfelelő szervezés esetén – minden tanfolyamot megelőz valamilyen felmérés, amellyel a tanfolyamvezető tanár meggyőződik róla, hogy a jelentkezők a mindfulness-tanuláshoz megfelelő élethelyzetben és állapotban vannak.

Talán furcsán hangzik, de még egy magasan képzett pszichoterapeuta sem képes rá, hogy mindfulness-tanári képzettség híján sikeresen meditációt tanítson. Ezt több nemzetközi példa is megmutatta már.

Honnan tudom, hogy képzett mindfulness-tanárom van?

1. Legalább 12 hónapos szakmai képzés
A mindfulness-tanár kifejezetten tanulta, hogy hogyan kell másoknak meditációt tanítani. Általában véve olyanoktól tanult, akik maguk is komoly (több éves vagy évtizedes) tapasztalattal rendelkeznek ezen a téren. A képzés minimum egy évig folyt. Ha megkérdezem a tanáromat, hogy hol és kik képezték ki mindfulness-tanárnak, akkor könnyen kiderülhet, hogy van-e ilyen képesítése.

2. Szupervízió
A mindfulness-tanár egész pályafutása során szupervízióban van, vagyis rendszeresen kapcsolatot tart egy nála tapasztaltabb kollégájával, akivel megbeszéli a szakmai és egyéni problémáit. Akár rá is kérdezhetünk a tanárnál, hogy ki a szupervizora.

3. Személyes gyakorlás
A mindfulness-tanár maga is mindennap meditál, napi szinten gyakorolja a mindfulness meditációit, és személyében is megtestesíti ezt a szemléletet. Ez nem azt jelenti, hogy tökéletes lény, de az elfogadás, a kedvesség, a nyitottság és a türelem minőségei valahol megjelennek benne. Ezenkívül minden mindfulness-tanárnak évente legalább egy, minimum ötnapos, csöndes meditációs elvonuláson részt kell vennie.

4. Tananyag
Végül pedig annak a mindfulness-tanfolyamnak, amelyet a tanár tanít, rendelkeznie kell valamiféle tantervvel. Az nem mindfulness-tanfolyam, hogy leülünk, meditálunk, és teljesen szabadon beszélgetünk. A tanár saját készítésű munkafüzetet ad a tanfolyami résztvevőknek, valamint a vezetett meditációk hanganyagát is biztosítja – az otthoni gyakorláshoz. A hanganyagokat a tanár maga készítette, azokon a saját hangja hallható.

5. Tanfolyamtípusok
A képzett mindfulness-tanárok általában valamilyen szakmai standardnak számító tanfolyamtí
pust oktatnak, például:

  • Mindfulness-Based Stress Reduction – mindfulness-alapú stresszcsökkentés
  • Mindfulness-Based Cognitive Therapy – mindfulness-alapú kognitív terápia
  • Mindfulness-Based Pain and Ilness Management – mindfulness-alapú fájdalom- és betegségmenedzsment
  • Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors – mindfulness-alapú visszaesés-prevenció függők részére