Milyen alapokra épül az MBCT-tanfolyam?

A mindfulness-alapú kognitív terápia (MBCT, Mindfulness-Based Cognitive Therapy) módszerét 3 nemzetközileg elismert egyetem professzora állította össze

  1. Mark Willims (University of Oxford)
  2. John D. Teasdale (Cambridge University)
  3. Zindel Segal (Toronto Scarborough University)

A program a buddhista hagyományban gyökerező  mindfulness meditációs gyakorlatokat ötvözi a modern nyugati tudományos világ  kognitív viselkedésterápiás szemléletével.

Mire jó az MBCT?

Jon Kabit-Zinn modern értelmezése szerint a mindfulness egy speciális figyelem, melyet szándékosan és minősítésektől mentesen a jelen pillanatnak szentelünk. Ez magában foglal egyrészt egyfajta mentális folyamatot, figyelemszabályozást (a figyelmet szándékosan a jelen pillanatra irányítjuk). Másrészről felfedezhető benne egyfajta attitűd is, a történtekre kíváncsi, nyitott és azokat mindenféle minősítés nélkül elfogadó hozzáállás.

A saját tapasztalatok modern kognitív szemléletben való értelmezése fejleszti az önismeretünket, ráébreszt a lelki szenvedéseinket tápláló, rutinszerűen visszatérő negatív gondolatiankra, rossz szokásainkra, és segítséget ad egy hasznosabb stratégia kidolgozására is.

Klinikai vizsgálatok bizonyítják, hogy az MBCT képes  felére csökkenteni a krónikus depresszió visszatérésének kockázatát (ez a hatékonyság a legalább 3 epizódon átesett, visszatérő depresszióban szenvedő betegek esetében hangulatjavító gyógyszerekével vetekszik).

Emellett ez a módszer más érzelmi-lelki problémák (például a stressz vagy a szorongásos zavarok, függőségek, étkezési zavarok, alvászavarok)  kezelésében és a testi fájdalmak elviselésében is segíthet.

Mi történik az összejöveteleken?

A tanfolyam általában 8 hetes, foglalkozásai pedig kétórásak. A program végefelé egy hétvégi félnapos gyakorlást is tartalmaz.

A tanfolyam az éber jelenlét gyakorlására épül. Az órákon a különböző mindfulness meditációs gyakorlatokat megbeszélésekkel egészítjük ki. A megbeszélések lehetőséget adnak arra is, hogy a gyakorlás esetleges nehézségeiben kölcsönösen segítsünk egymásnak.

A program hatásosságának kulcsa a csoportos találkozások közötti időben napi rendszerességgel végzett otthoni gyakorlás. A hétköznapokban arra is törekszünk, hogy a meditációkban megtapasztalt éber jelenlétet beépítsük a mindennapjainkba is, és amennyire lehetséges, ilyen éber figyelemmel végezzük minden tevékenységünket.

Kinek ajánlott, kinek nem?

Az MBCT-programot eredendően a depresszió kiújulásának megelőzésére fejlesztették ki. A tanfolyamon tanultak azonban mindenki számára segítséget nyújthatnak a testi-lelki fájdalmak, bántó gondolatok kezelésében, a nehéz, stresszel terhelt időszakok könnyebb elviselésében, és a figyelemösszpontosítás javulásával a munkánk, feladataink ellátásában, a tanulásban.

A tanfolyam nem ajánlott azok számára, akik aktuálisan valamilyen komoly lelki problémával küzdenek (pl. súlyos depresszió, gyógyszeres pszichiátriai kezelés, szenvedélybetegség). Később, amikor állapotuk rendeződik, a kezelőorvosuk ajánlása esetén ők is csatlakozhatnak egy csoporthoz.

Az MBCT-tanfolyam csak akkor minősül pszichoterápiának, ha olyan MBCT-tanár tartja, aki egyben pszichoterápeuta is. Ha olyan mentális problémánk van, amely pszichoterápiás vagy szakorvosi kezelést igényel, konzultáljunk a pszichológusunkkal vagy pszichiáterünkkel, és csak az ő javaslata esetén kezdjük el a tanfolyamot.